poniedziałek, 23 listopada 2009

Szybka kolej w Polsce? Dopiero za... 10 lat | Sfora.pl - węszymy w internecie

Szybka kolej w Polsce? Dopiero za... 10 lat | Sfora.pl - węszymy w internecie: "Polska chce w 10 lat uruchomić szybką kolej

W styczniu rząd wybierze firmę, która przygotuje studium wykonalności kolei dużych prędkości. To pierwszy etap realizacji 10-letniego projektu wartego 26 mld zł.
Szybka kolej w Polsce i na świecie

Szybka kolej w Polsce i na świecie

Za realizacją polskiego projektu lobbują producenci taboru. Według szacunków na dostawie 35 superszybkich pociągów dla KDP mogą zarobić nawet ponad 3 mld zł.

– Szybka i nowoczesna kolej potrzebna jest zarówno w Polsce, jak i w wielu krajach Unii Europejskiej – mówi Janusz Kućmin, przedstawiciel Bombardier Transportation na Polskę.

Do budowy szybkich kolei zachęca także Jarosław Piotrowski z niemieckiego Siemensa.

– Podobnie jak teraz Polacy, Hiszpanie byli pełni obaw, czy to właściwy kierunek rozwoju. Gdy ruszył superszybki pociąg z Madrytu do Barcelony, plajtować zaczęły linie lotnicze obsługujące tę trasę, bo kolej odebrała im klientów – mówi Jarosław Piotrowski.
Kłopot dla kolei regionalnych

Argumentem przeciwko budowie KDP w Polsce jest często podawany przykład Hiszpanów, którzy budując kilka linii dla superszybkich pociągów zaniedbali linie regionalne.

– Jest to ich świadoma polityka. Stwierdzili, że odbudowa i modernizacja już istniejących torów jest zbyt kosztowna i bardziej opłaca się układać całkiem nowe, szybsze linie – mówi Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK.
Bez pieniędzy z UE się nie uda

Eksperci ostrzegaja jednak, że w polskich warunkach szybka kolej bez modernizowanych linii regionalnych nie będzie miała sensu.

– Oby otwarcie kolei dużych prędkości nie zbiegło się w czasie z likwidacją 7 tys. linii kolejowych – ostrzega Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

– Rozwój linii wielkich prędkości w Polsce powinien przebiegać równolegle z rozwojem kolei regionalnych i podmiejskich – dodaje Janusz Kućmin.

Nasi rozmówcy obawiają się także, czy budżet państwa będzie w stanie udźwignąć potężne koszty związane z budową i utrzymaniem KDP.

Ich zdaniem, projekt nie powiedzie się bez wsparcia ze środków unijnych."

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz