piątek, 13 listopada 2009

Polacy nie chcą już jeździć pociągami | Sfora.pl - węszymy w internecie

Polacy nie chcą już jeździć pociągami | Sfora.pl - węszymy w internecie: "Zagraniczne firmy kolejowe opóźniają wejście do Polski

Od 1 stycznia 2010 r. o polskiego pasażera będą mogły się bić zagraniczne firmy kolejowe: niemieckie DB, Ceské dráhy czy austriackie ÖBB. Ale nie będą. Na razie żadna z nich nie wejdzie na polski rynek.
PKP Intercity i potencjalni konkurenci

PKP Intercity i potencjalni konkurenci

Źródło GP

Źródło ST

* Podobne

* Coraz mniej Polaków chce jeździć koleją
* PKP PLK odzyska 500 mln zł od przewoźników

Konkurencja ograniczona

Własną spółkę w Polsce posiadają koleje niemieckie, które po przejęciu PCC Rail objęły udziały także w PCC Arriva, przewoźniku działającym na rynku przewozów pasażerskich w województwie kujawsko-pomorskim. Na razie jednak w firmie trwają przepychanki o to, kto odkupi udziały od konkurencji: Niemcy z DB czy Anglicy z Arrivy. Nawet jeśli jednak wyjaśnią się kwestie właścicielskie, przewoźnikowi nie będzie łatwo zawalczyć o polskiego pasażera. Na spółki chcące konkurować np. z PKP Intercity czeka pułapka. Jeżeli udostępnienie zagranicznemu przewoźnikowi infrastruktury kolejowej naruszałoby równowagę ekonomiczną zawartych w danym państwie kontraktów na wykonywanie przewozów o charakterze służby publicznej na identycznej trasie, konkurencja może zostać ograniczona.

Prawdopodobnie decyzje w tej sprawie będzie wydawał prezes UTK. Jeśli uzna, że planowane połączenie międzynarodowe narusza równowagę na rynku, to konkurencji nie wpuści.

Przewozy Regionalne rezygnują z logo PKP

Przewozy Regionalne, spółka przejęta od grupy PKP, zrezygnowały z logo PKP w nazwie. Kiedy stara nazwa zniknie z blisko 3 tys. pociągów, które każdego dnia uruchamia przewoźnik, jeszcze nie wiadomo. Będzie się to wiązało ze zmianą kolorystyki 136 lokomotyw spalinowych, ponad 1 tys. wagonów oraz 870 pociągów elektrycznych, którą spółka planuje przeprowadzić w 2010 roku. Decyzją właścicieli podniesiono też kapitał zakładowy spółki o 157 mln zł. Na koniec 2008 roku wynosił on niespełna 1,3 mld zł. Stanie się to dzięki przejęciu od Grupy PKP kilkunastu baz naprawczych, z których korzystają Przewozy Regionalne. Przewozy Regionalne to największa spółka kolejowa zatrudniająca blisko 16 tys. osób. W rynku wartym 4 mld zł (liczonym wartością przychodów ze sprzedaży biletów i dotacji) spółka ma 49 proc. udziałów.
poprzednia12
Autor: Maciej Szczepaniuk,
Artykuły z: Dziennik Gazeta Prawna"

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz